Mujjo cover til Apples dyreste

20 grunde til, at upstarts fejler

Normalt er det solskins historierne, vi læser om i aviserne eller ser på tv. Når nye iværksættere har fået succes med deres idé, investorer kaster store penge i projektet – eller de bliver mange-millionærer på at sælge deres opfindelse.

Langt mere sjældent dukker de mere triste historier op. Når der ikke var marked for ideen, pengekassen tom, teamet forkert sammensat, eller konkurrenterne bare var bedre eller billigere.

Det er samtidig de mest udbredte grunde til, at iværksættere fejler – viser en international analyse fra CB Insights.

Den afslører samtidig, at 70 pct. af nye opstart firmaer i tech industrien mislykkes. Blandt de selskaber, der er finansieret via crowd funding, er det sågar 97 pct.

Selvfølgelig findes der utrolige succes-historier blandt dem, der lykkes. Den måske mest åbenlyse er Facebook. I 2005 lagde investerings-firmaet Accel Partners 14,8 millioner USD i ”thefacebook.com”. 12 år senere er Accels investering 5,6 milliarder USD værd. En 378-dobling af den investerede kapital.

Ifølge CB Insights kan næsten alle fejl, som upstarts begår eller render ind i, listes på en Top-20 liste. Den bør være pligtlæsning for alle, der har en iværksætter i maven, for potentielle investorer og for de mange virksomheds-konsulenter og finansfolk, der rådgiver de ivrige og entusiastiske opfindere….

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Mujjo cover til Apples dyreste