1,3 milliard bruger Messenger
Mange læsere kan sikkert som jeg huske klart, da Facebook besluttede at lægge sin Messenger besked-funktion ud som en separat app. Der var ganske mange, der syntes, det var en dårlig idé.
Men som så ofte før har det vist sig, at Facebooks beslutning var den rigtige. I går kunne Facebook meddele, at Messenger nu har passeret 1,3 milliarder brugere om månedne på verdensbasis . 100 millioner nye er kommet til på bare fem måneder.
Facebook forsøger naturligt nok at gøre Messenger mere interessant ved at tilføje nye og spændende funktioner. Den seneste præsenterede jeg her på bloggen i går: Bonfire til video chat i grupper – en direkte konkurrent til Skype.
Tidligere har Messenger tilføjet f.eks. spil og integration med musik fra Spotify, ligesom mange virksomheder er begyndt at bruge kunstigt intelligente ”bots” i Messenger.
Her er flyselskabet Finnair et af de seneste med ”Finn”, der gennem dialog hjælper passagerer med at booke flybillet, bestille ekstra ydelser, tjekke afgangstider og forsinkelser osv.
Måske Facebook også føler en vis mæthed hos publikum. Det tog således kun seks måneder at gå 200.000 frem fra 0,8 til 1 milliard – og ni måneder fra 1,0 til 1,2.’
Facebook satser uden tvivl på flere Messenger brugere i udviklingslande i Asien, Afrika og Sydamerika. Måske Facebook ligefrem håber at komme ind i Kina, hvor en ad Messengers største konkurrenter huserer. Det er WeChat, der har knap en milliard brugere – næsten udelukkende kinesere.
Kun WhapsApp er større end Messenger, og den tilhører såmænd også Facebook. WhatsApp passerede 1,3 milliard grænsen i juli og har nok fået lidt flere i mellemtiden….
Ingen kommentarer endnu